Ny sykkelbyavtale på plass i Mandal

i kategorien Sykkelbyen Mandal Publisert . Sist endret .

Brukervurdering: 1 / 5

Sjerne aktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

Sykkelbyavtalen signeres - fotograf: Odd Magne MyhreLørdag 8. august ble en ny sykkelbyavtale høytidelig undertegnet i Mandal. Markeringen var lagt til starten for årets Skalldyrritt.

- Et umiddelbart resultat av denne avtalen er at vi omgående skal anskaffe oss en ny ordførersykkel, sa en opplagt og fornøyd ordfører, Tore Askildsen. Han undertegnet avtalen sammen med fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman, og fungerende avdelingsdirektør fra Vegvesenet i Vest-Agder, Anne Grethe Tofte. Etter signeringen, satte omtrent 150 syklister satte av gårde i Skalldyrrittet.

Ny giv

- Mandal var sykkelby i perioden fra 2006 til 2010. Nå drar vi en gang en ny offensiv for å få enda flere til å sykle. Denne satsingen henger sammen med nasjonale mål og regionale strategier. Økt sykling gir store gevinster for samfunnet, i forhold til både klima og folkehelse, påpekte fylkesordfører Terje Damman.

En selvfølge å sykle i Mandal

- I Mandal trenger vi ikke ha en egen «sykkelens dag». Hver eneste dag er en sykkeldag. Det er helt naturlig for oss å ta sykkelen til byen, til jobb eller til stranda. Både landskap, kultur og klima ligger godt til rette for sykling her. Nå skal vi motivere enda flere til å sykle. Å sykle gir masse positive opplevelser. Det er investering i egen helse, det er økonomisk, gir naturopplevelser og fellesskap. Dere får med dere alt dette på dagens sykkeltur, sa Tore Askildsen til deltakerne i sykkelrittet. Ordføreren poengterte at han var svært glad for sykkelbyavtalen.

Tore Askildsen, Anne Grete Tofte og Terje Damman på sykkel - fotograf: Odd Magne MyhreSykkelbruken skal øke med 20 %

Anne Grethe Tofte gledet seg også stort over avtalen. Hun gratulerte Mandal som sykkelby, og understreket at Vegvesenet så fram til et konstruktivt og godt samarbeid.
Sykkelbyavtalen har som mål at sykkelbruken i Mandal skal øke med 20 % innen 2020.

 

I tillegg er det satt følgende delmål:

  • Innbyggerne i sykkelbyen skal etter eget utsagn oppleve det mer attraktivt å sykle
  • Flere daglige reiser, til jobb, skole og fritidsaktiviteter, tas med sykkel
  • Antall alvorlige sykkelulykker skal ikke øke når sykkelbruken øker.

I tråd med Strategisk hovedplan for Statens vegvesen Region sør, det nå en storsatsing på sykkelbyer. Mandal er den fjerde byen i regionen som underskriver sykkelbyavtale i år, og det kommer mange flere avtaler utover høsten. En slik avtale innebærer at både kommunen, fylkeskommunen og Vegvesenet jobber sammen for å prioritere sykkel i byen.
Det skal satses på større tiltak, som utbygging av ny gang/sykkelstier på de strekninger hvor det i dag ikke er tilrettelagt, og mindre tiltak som f.eks. re-asfaltering av G/S-veier, sykkelparkering, og lignende.
En viktig del av arbeidet fremover blir også å motivere og tilrettelegge for sykkelbruk. Kommunen vil i løpet av høsten få en egen prosjektleder som skal koordinere dette arbeidet. Når vedkommende er på plass, håper vi på mange innspill fra innbyggerne på hvordan vi kan gjøre Mandal til en enda bedre «Sykkelby».