Verdigrunnlag i møte med publikum

i kategorien Visjon og verdigrunnlag Publisert . Sist endret .

Brukervurdering: 4 / 5

Sjerne aktivSjerne aktivSjerne aktivSjerne aktivStjerne inaktiv
 

Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum.

Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på respekt, tillit, service og åpenhet

Dette betyr at:

  • innbyggere, brukere og ansatte møtes med åpenhet og respekt
  • det etableres gode relasjoner mellom innbyggere / brukere / ansatte / institusjoner / organisasjoner
  • innbyggerne møtes med service, fleksibilitet og likeverd
  • ledelsen går foran og eksponerer kjerneverdier
  • godt humør preger organisasjonen.

Dersom du i møte med kommunen mener at du ikke blir behandlet i henhold til dette, ønsker kommunen at du tar kontakt. Det beste er at du tar kontakt med enhetens leder for å framføre din klage. Dersom klagen gjelder en enhetsleder, kan du ta direkte kontakt med rådmannen. Det beste er at du henvender deg skriftlig med en beskrivelse av situasjonen. Det understrekes at kommunens ledelse ser på klager som viktige for å utvikle kommunen vår i en positiv retning. Dersom du har behov for bistand til å skrive, kan du få slik bistand på Tjenestetorvet.

Kommunal virksomhet er underlagt forvaltningsloven

For deg innebærer dette bl.a. at:

  • kommunen har plikt til å veilede deg i din sak
  • du skal få opplyst hvor lang saksbehandlingstiden vil være, eventuelt skal du få et foreløpig svar
  • du har, med visse begrensninger, rett til å se sakens dokumenter
  • du skal vanligvis ha varsel før kommunen fatter sitt vedtak
  • du kan be om å få begrunnelse for vedtaket
  • du skal få opplysning om eventuell klagemulighet og frist for å klage.

Dersom du mener din sak ikke blir behandlet i henhold til dette, ønsker kommunen at du tar kontakt på samme måte som nevnt over.

TELEFONHENVENDELSE

Til tider kan det være vanskelig å få kontakt med ansatte på telefon. Dersom du legger igjen beskjed, vil den ansatte eller avdelingen ta kontakt med deg så fort som mulig og normalt innen utgangen av neste dag. Så langt det lar seg gjøre, vil vi selvfølgelig besvare mailhenvendelser på samme måte.